قوانین ترک کار چیست؟
منظور ازترک کارچیست؟
ترک کار عبارت است از اینکه کارگر بدون رعایت تشریفات مربوط به فسخ قرارداد یا استعفا و با هدف قطع همکاری، مسئولیتهای شغلی خود را رها نماید.
قانونگذار در قانون کار (مصوب سال 1369) و همچنین تبصرهها یا آییننامههای اجرایی آن، صراحتا صحبتی از قوانین ترک کار ننموده است؛ تنها در ماده 25 این قانون به فسخ یک طرفه قرارداد اشاره شده است.
ماده25قانون کار هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.
تبصره- رسیدگی به اختلافات ناشی از این نوع قراردادها در صلاحیت هیاتهای تشخیص و حل اختلاف است.
بر اساس این ماده قانونی میتوان مفهوم ترک کار را چنین بیان کرد: هرگاه کارگر قرارداد خود را به صورت یک طرفه و بدون دلیل موجه یا اتمام زمان آن، فسخ و محل کار خود را ترک نماید، عمل حقوقی ترک کار را انجام داده است. همچنین در این شرایط کارفرما میتواند از کارگر به هیئتهای حل اختلاف شکایت نماید.
نکته: عدم حضور کارگر در کارگاه در صورتی که قصد و نیت فسخ قرارداد را نداشته باشد، ترک کار محسوب نمیشود.
مراحل قانونی تر کار چیست؟
هنگامی که یک کارگر قصد ترک کار خود را دارد، باید قوانین زیر را طی کند
1-دو الی چهار هفته قبل از زمانی که قصد دارید به کارتان خاتمه دهید، موضوع را به کارفرمای خود اطلاع دهید.
2-طی یک نامه رسمی و به صورت مکتوب، استعفای خود و علت آن را به اطلاع کارفرما برسانید. نامه استعفا باید کوتاه، محترمانه و واضح باشد.
3-در صورتی که کارگر قوانین فوق را رعایت نکند، کارفرما میتواند ترک کار غیرموجه او را مورد پیگرد قانونی قرار دهد
عواقب ترک کارکارگر
قرارداد کار مابین کارگر و کارفرما به دو صورت کتبی و شفاهی منعقد میشود.
قرارداد کتبی ضمانت اجرایی بیشتری دارد؛ به عبارت دیگر، در صورت بروز هرگونه اختلاف، طرفین میتوانند با مراجعه به هیئت حل اختلاف، در خصوص شخص خاطی، حکم مناسب دریافت نمایند.
قانون کار، قرارداد شفاهی را نیز همانند قرارداد کتبی معتبر میداند؛ اما از آنجا که در این قرارداد، تعهدات به صورت مکتوب نیست، احقاق حق با مشکل مواجه است.
ترک کار ومسئولیت کارگردرمقابل کارفرما
زمانی که شما قراردادی (شفاهی یا کتبی) برای انجام کار منعقد میکنید، در مقابل کارفرما و وظایفی که بر عهده شماست، مسئول هستید. به این ترتیب ترک کار شما موجب وارد شدن خساراتی در زمینه این تعهدات به کارفرما خواهد شد.
حال اگر قرارداد به صورت کتبی باشد، کارفرما میتواند بر اساس آن از کارگر شکایت نموده، نسبت به جبران خسارات اقدام نماید.
اما اگر قرارداد شفاهی باشد؛ در صورتی که کارفرما بتواند وجود رابطه کارگر و کارفرمایی را اثبات نماید، میتواند از کارگر جهت ترک کار و اخلال در انجام مسئولیت محوله شکایت نماید.
مهلت اعلام ترک کار
کارگر پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر ترک کار موظف است 30 روز به خدمت در سمت شغلی خود ادامه دهد، تا کارفرما نیروی جایگزینی برای وی بیابد. این مسئله وابسته به توافق کارگر و کارفرما است و اضافه کاری یا تحمیل کار اضافی نیست؛ گاهی کارفرما بلافاصله با استعفای کارگر موافقت نموده او را برای یک ماه بعد نزد خود نگه نمیدارد.
مراحل شکایت ازکارگر برای ترک کار
بر اساس قوانین ترک کار، در صورتی که کارگر بدون هماهنگی نسبت به قطع همکاری با کارفرما اقدام نماید، کارفرما میتواند به صورت زیر نسبت به اقامه دعوا نسبت به وی اقدام نماید:
1-تهیه اسناد و مدارک مربوط به وجود رابطه کارگر و کارفرمایی؛ اعم از قرارداد کتبی و یا اسناد و مدارک اثبات انعقاد قرارداد شفاهی
2-ثبت شکایت در اداره کار
3-طرح شکایت در هیئت تشخیص توسط کارشناسان مربوطه و انجام اقدامات لازم جهت ایجاد توافق بین طرفین
4-صدور رای برای شخص خاطی، در صورت عدم توافق
نکته :شخص معترض میتواند نسبت به اعتراض رای صادره در هیئت حل اختلاف اقدام نماید.
احرازترک کار به عهده چه کسی است؟
اثبات ترک کار بر عهده کارفرما است؛ کارفرما موظف است با ارائه متن قرارداد کتبی و یا اسناد و مدارک مبنی بر قرارداد شفاهی میان خود و کارگر ترک کار را اثبات نماید. در این صورت او میتواند در صورت تحمیل خسارت به سبب ترک کار، نسبت به اقامه دعوا در مراجع مربوطه اقدام نماید.
تفاوت غیبت کارگر وترک کارچیست؟
کارگر در زمان غیبت، قصد فسخ قرارداد را ندارد؛ در صورتی که ترک کار با قصد فسخ قرارداد صورت میگیرد.