امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

انواع وعواقب کتمان درآمد

يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۴۵ ق.ظ


انواع وعواقب کتمان درآمد

🔰🔰🔰🔰🔰

اگر درآمد مؤدی در گزارش صورت معاملات فصلی اعلام شود ولی در دفاتر قانونی ثبت نشده باشد مصداق کتمان درآمد است. اگر درآمدی وجود نداشته و مؤدی فقط هزینه های غیر واقعی را اعلام کند، به عدم ثبت رویداد مالی محکوم شده و باید جرایم تعلق گرفته به عدم ثبت را متحمل شود.

اگر مامورین و ممیزان مالیاتی پس از حسابرسی و دسترسی به اسناد و مدارک، اطلاعات قابل اعتمادی مطابق با آمار و ارقام دفاتر مالیاتی و سایر مراجع به دست آورند که نشان دهنده درآمد کتمان شده باشد مؤدی را مشمول پرداخت جریمه خواهند کرد.

انواع کتمان درآمد

درآمد کتمان شده درآمد و سودی است که مؤدی در روند فعالیت های اقتصادی خود در طول یک سال مالیاتی کسب کرده ولی با عدم ثبت آن در دفاتر قانونی یا عدم ارائه در اظهارنامه مالیاتی، قصد پنهان کردن آن را دارد.

انواع کتمان درآمد ومصادیق آن

کتمان درآمد مصداق های زیادی دارد که در بخشنامه های مختلفی از سال های 1384 تا 1397 به آنها اشاره شده است. بخشی از مصادیق کتمان درآمد به شرح زیر است:

·         اولین مصداق کتمان درآمد، عدم ثبت درآمد در دفاتر قانونی یا ثبت درآمد به میزان کمتر از درآمد واقعی با هدف پرداخت مالیات کمتر است که مصداقی برای کتمان درآمد به شمار می رود.

·         ثبت خرید کالا و یا دارایی و موجودی کالا در حساب هزینه ها نیز نوعی کتمان درآمد محسوب می شود.

·         حساب بازی و حساب به حساب کردن و ثبت فروش و درآمد در حساب بستانکاری و جاری و شرکا به هدف پنهان کردن درآمد های کلان و فرار از پرداخت مالیات نیز مصداقی برای کتمان درآمد است.

·         ایجاد خریدارهای ساختگی و صادر کردن فاکتورهایی صوری با استفاده از کد اقتصادی دیگران و یا کدهای اقتصادی جعلی و غیر واقعی

·         با حساب سازی های ساختگی و ترفندهای حسابداری درآمد اصلی را در میان هزینه های پنهان کردن و میزان واقعی درآمد را پنهان کردن نیز از جمله اقداماتی است که برای پنهان کردن درآمد از آن استفاده می کنند.

·         استفاده از نرم افزارهای حسابداری متعدد به منظورگمراه کردن و گیج کردن ممیزان مالیاتی در تهیه صورت های مالی

·         جایگزین کردن مواد اولیه ارزان قیمت به جای مواد اولیه گران قیمت در تهیه محصول تولیدی به منظور پنهان کردن درآمد

·         هزینه های اولیه تولید مانند مواد اولیه دستمزد سربار و غیره را بیشتر از میزان واقعی نشان دادن برای پنهان کردن میزان واقعی درآمد و سود

·         تسعیر غیر واقعی نرخ ارز با هدف کتمان سود و پنهان کردن سود و درآمد

·         تبانی کردن با مشتریان برای درج ارقام نادرست در فاکتور در صورتی که رقم درج شده در فاکتور با قیمت واقعی کالاها تفاوت زیادی دارد.

·         کتمان درآمد در فعالان اقتصادی با کم تر تحویل گرفتن کالای وارداتی انجامپذیر است، ثبت تمام مبلغ پرداخت با هدف بالات رنشان دادن هزینه خرید وکمتر نشان دادن میزان درآمد نیز از مصادیق کتمان درآمد است.

·         قرار دادن کالاهای سالم در لیست کالاهای ضایعاتی و عدم ثبت در دفاتر پلمپ شده مصداق دیگری از کتمان درآمد خواهد بود.

·         دستکاری ابزارهای اندازه گیری و صندوق های مکانیزه برای مخدوش کردن میزان واقعی فروش

·         ایجاد کردن هزینه های واهی برای اعضای شرکت و ثبت آنها در دفاتر برای افزایش هزینه ها وکمتر نشان دادن درآمد (درآمد کتمان شده)

ماده192 قانون مالیات مستقیم که به کتمان درآمد پرداخته است:

مطابق ماده 192 قانون مالیات مستقیم اگرمؤدیان مالیاتی در زمان مقرر نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات تعلق گرفته اقدام نکنند مشمول جریمه غیر قابل بخشش خواهند شد. این جریمه برای افراد اشخاص حقوقی معادل 30 درصد مالیات تعلق گرفته و برای اشخاص حقیقی 10 درصد مالیات تعلق گرفته به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود.

انواع کتمان درآمد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۰
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">