هزینه معاینات طب کار بدو استخدام به عهده کیست؟
هزینه معاینات طب کار بدو استخدام به عهده کیست؟
کارگر یا کارفرما؟
🔰🔰🔰🔰🔰
براساس چهار ماده روشن قانونی، هزینه این معاینات، تمام و کمال بر عهدهی کارفرماست و باید این هزینهها را به کارگر بپردازد.
بعضاً اینطور تصور میشود که هزینه معاینات بدو استخدام برعهدهی خود کارگران است؛ این ادعا را زیاد میشنویم که چون در قانون اینطور آمده که باید این معاینات «قبل از استخدام» صورت بگیرد و قانون در ارتباط با تقبل هزینه توسط کارفرما «صراحت کافی» ندارد، هزینه آن برعهدهی خود کارگر متقاضی کار است. این تصور به چهار دلیل اشتباه است؛
➕براساس فراز اول از ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی، اینطور مقرر شده که افراد شاغل در کارگاهها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای محوله را داشته باشند؛ پس اینگونه استنباط میشود که این بند شاملِ «کارگران شاغل در کارگاه» است یعنی اول کارجو به کار گمارده میشود و بعد بایستی از او معاینات پزشکی ادواری و مرتب به عمل بیاید.
➕به استناد فراز دوم همین ماده ۹۰، کارفرمایان «مکلف هستند» قبل از به کارگماری فرد، ترتیب معاینات پزشکی را بدهند. بنابراین ترتیب دادن معاینات پزشکی، تکلیفی است بر ذمه کارفرما و قانون صراحتاً این تکلیف را برعهده کارفرما گذاشته است.
➕به استناد فراز سوم همین ماده از قانون تامین اجتماعی، در صورتی که بعد از استخدام مشخص شود که کارگر در زمان استخدام قابلیت انجام کارهای مرجوعه را نداشته اما کارفرما در انجام معاینات پزشکی تعلل کرده، سازمان تامین اجتماعی هزینههای مربوطه را از کارفرما وصول میکند. خب منطقاً زمانی میشود هزینهها را از کارفرما وصول کرد که تکلیفی برعهده کارفرما باشد و او در انجام آن قصور کند. پس معاینات، تکلیف کارفرماست نه کارگر.
➕به استناد ماده ۹۲ قانون کار، کارفرما باید برای تمام افراد شاغل در کارگاه، پرونده پزشکی تشکیل دهد؛ براساس این بند از قانون، تشکیل پروندهی پزشکی برعهده کارفرماست و قاعدتاً هزینه آن را نیز باید کارفرما بپردازد.