ویژگی های فردی شریک درکسب وکار
✍ شریک خوب چه خصوصیاتی دارد و باچه کسی نباید شراکت کرد
بعضی از مشاغل را نمی توان بصورت تنهایی انجام داد . یا حداقل راندمان کار بدون مشارکت بالا نخواهد رفت و به سود آوری نخواهد رسید مانند شرکت های مهندس مشاور ، پیمانکاران راه و ساختمان و.... . در واقع در بعضی مواقع مشارکت اجتناب ناپذیر می باشد.
حال سوال این است که چه کسی برای مشارکت خوب و مسمر ثمر بوده و چه کسی نبودش از بودنش بهتر می باشد.
برای ثبت یک شرکت چه بصورت ثبتی و چه بصورت توافق شفاهی می بایست برای هر یک از شرکاء شرح وظایف مشخص و منحصر بفرد تعریف کرد . بطور خلاصه شرکاء نباید شبیه هم باشند بلکه باید متمم و مکمل یکدیگر باشند.
ویژگی های فردی یک شریک خوب در کسب و کار بشرح زیر است :
۱-دارای تخصص و تجربه ای متفاوت از شماست.
۲-با شرح وظایف مشخص و متفاوت از شرح وظایف سایر شرکا وارد می شود .
۳- به حسن شهرت در شرح وظایف خود مشهور می باشد.
۴- دارای تحصیلات و تجارب مرتبط با شرح وظایف خود می باشد.
۵-بصورت تمام وقت در اختیار شراکت می باشد.
۶-مشورت پذیر می باشد.
۷- مسئولیت پذیر می باشد.
۸- به سلسله مراتب و چارت سازمانی مجموعه احترام قائل است.
۹- اهداف شما نیز برای ایشان مهم می باشد.
۱۰- بدور از مکر ، فریب و حیله می باشد.
ویژگی های افراد فاقد ارزش و راندمان در مشارکت
۱-اصل تمرکز را رعایت نمی کنند و زمان خود را بصورت پاره وقت درر اختیار مشارکت می گذارند.
۲-سحر خیز نبوده و قبل از آغاز ساعت کار در محل کار خود حاضر نمی شوند. در ورود تاخیر کرده و در خروج تعجیل می نمایند.
۳-ورود و خروج خود را ثبت نکرده و به اطلاع سایر شرکا نمی رسانند.
۴-اعتقادی به تکمیل فرم های مرخصی ساعتی ، روزانه ، ماموریت و.. برای خود نداشته و لیکن برای دیگران دارند.
۵-موبایل ایشان در آغاز روز فاقد شارژ باطری و ریالی می باشد.
۶-برای شارژ تلفن همراه خود در بین روز تدبیر نمی اندیشند.
۷-تماس های ورودی را به دلخواه پاسخ داده و هرمتی به تماس گیرندگان قائل نیستند.
۸-در ابتدای آغاز فعالیت شرکت به دنبال کلاس و پوزیشن هستند.
۹-لباس خود را بر اساس شخصیت و نیاز خود انتخاب نمی کنند و ملاک ایشان مد روز می باشد.
۱۰-معمولا از لباس هایی که نیاز کمتری به اتو کشیدن دارند استفاده می کنند.
۱۱-معمولا لباس هایی مانند پیراهن ، جوراب ، واکس کفش و... را برای روز بعد آماده نمی کنند.
۱۲-کلید محل کار خود را همراه نداشته و از دیگران توقع همراه داشتن کلید دارند.
۱۳-برای صبحانه و ناهار خود در محل کار هرگز برنامه ی جامع و مانع ندارند.
۱۴-حمل ظرف غذا به محل کار را کسر شان و سخت می دانند.
۱۵-برنامه کاری روزانه خود را با سایر شرکا مشورت نمی کنند .
۱۶-برنامه کاری و موضوعات مهم را یادداشت نمی کنند .
۱۷-برای مسافرت و استراحت از روزهای کاری و غیر تعطیل استفاده می کنند.
۱۸-در اخذ وام ، دریافت علی الحساب و برداشت از حساب شرکت از آیین نامه تبعیت نمی کنند.
۱۹-با طبقه بندی و جانمایی اسناد ، مدارک ، اثاثه و... شرکت اهمیتی قایل نیستند.
۲۰-همیشه بدنبال وسیله های شخصی و کاری از قبیل : کلید ، ریموت ، تلفن همراه ، خودکار و.... بوده و اعتقادی به "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد" ندارند.
۲۱-به نظافت و پاکیزگی میز کار و اتاق کار خود اهمیتی قایل نیستند.
۲۲-در ابتدای آغاز فعالیت شرکت معمولا برای نظافت و پاکیزگی میز کار ، اتاق کار ، ظرف و ظروف و سطل زباله خود را شایسته ندانسته و معتقد به واگذاری به شخص دیگر هستند.
۲۳-با تلفن محل کار کلیه امورات شخصی خود را انجام می دهند .
۲۴-با اتومبیل شرکت کلیه امورات شخصی خود را انجام می دهند.
۲۵-در پیشبرد اهداف خود به مکر ، حیله ، نیرنگ ، خدعه و... متوسل می شوند.
۲۶-در مقابل حیله و مکر دیگران ناراحت شده و لیکن کماکان خود را به کتمان حقایق و امثالهم محق می دانند..
۲۷-به دنبال ثروتمند شدن از راه های آسان بوده و اهل امورات سخت نیستند.
۲۸-افزایش و کاهش ارزش ثروت و منافع خود را با بالاترین المان ها سنجیده و توان و مهارت خود را ارزش گذاری نمی کنند.
۲۹-در پایان سال و قبل از آغاز سال مالی جدید نسبت به تسهیم و تخصیص سهم سود سهام داران فروگزارند.
۳۰-معمولا در پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان فروگزارند.
۳۱-معمولا در تعیین میزان حقوق و مزایای کارکنان فقط به حداقل های قانون کار توجه کرده و به سایر المان ها از قبیل مهارت ، تخصص ، تعهد ، تاهل ، سواد مرتبط کاری ، تجربه کاری و... توجهی ندارند.
۳۲-به امور رفاهی و انگیزشی کارکنان همواره بی توجه هستند.