سامانه جامع روابط کار چیست
سامانه جامع روابط کار چیست؟
سامانه جامع روابط کار سامانهای است که تمام فرایندها و روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی ثبت می شود. ثبت الکترونیکی شکایات کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان تنها بخشی از ویژگیهای سامانه جامع روابط کار است.
در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که علاوه بر شفافیت در اطلاعات، امکان نظارت و پایش وضع موجود حاکم بر روابط کاری را به سیاستگذاران می دهد.
از طرفی با توجه به نابسامانی در قراردادهای کار و افزایش قراردادهای موقت با نیروی کار طی دهههای اخیر، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادها این امکان را به وزارت کار به عنوان سیاستگذار تنظیم روابط کار میدهد تا بتواند میزان قراردادهای موقت را رصد و پایش کند و نسبت به تدوین سیاست های کاهش این نوع قراردادها در جهت ارتقای سطح امنیت شغلی نیروی کار اقدام کند.
کارگران و کارفرمایان باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند .
طبق مصوبه این کمیته، نرخ ثبت نام برای کارگران و کارفرمایان با دو تعرفه متفاوت تعیین شد؛ به این ترتیب که هزینه ثبت نام و تشکیل پرونده برای کارفرمایان حقیقی و حقوقی ۵۵۱۰ تومان و با احتساب ۴۹۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده مجموعا ۶ هزار تومان و هزینه ثبت نام برای کارگران نیز ۴۵۹۰ تومان و با احتساب ۴۱۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده در مجموع ۵ هزار تومان تعیین شد.
در فاز نخست پیاده سازی این سامانه، صرفا کارگران و کارفرمایان استان تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند اما به تدریج طی هفته های آینده در استان های البرز، قزوین، اردبیل و سمنان به صورت آزمایشی و سپس طی ماه های آینده در کل کشور در دسترس کارگران و کارفرمایان خواهد بود.
سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس است و کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند.