جهت اعلام عدم فعالیت شرکت چه بایدکرد
اکثر شرکت های تازه تاسیس و شرکت هایی که در سال مالی گذشته فعالیتی نداشته اند تصور میکنند در حال حاضر تکلیف مالیاتی بر عهده آنان نبوده و نباید اظهار نامه مالیاتی بنویسند و این کاملا اشتباه است .
اگر شرکتی در سال مالی گذشته هیچگونه فعالیتی ننموده باشد و یا تازه تاسیس باشد می تواند به دارایی عدم فعالیت شرکت را اعلام نماید . جهت اعلام عدم فعالیت شرکت تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی الزامی است ، همینطور توجه به نکات زیر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
جهت اعلام عدم فعالیت باید تشکیل پرونده دارایی نمود و بدون تشکیل پرونده عدم فعالیت معنایی ندارد .
برای تشکیل پرونده دانستن موارد زیر الزامی می باشد
۱ – اصل و تصویر آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور
۲- اصل و تصویر اساسنامه (سال مالی شرکت مشخص گردد)
۳- اصل وتصویر شرکتنامه و تقاضانامه یا اظهارنامه ثبت شرکت
۴- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و صاحبان امضای مجاز
۵- گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفترخانه اسناد رسمی
۶- اصل و تصویر سند مالکیت شخص حقوقی (در صورتیکه ملک به نام شخص حوقی باشد)
۷- اصل و تصویر آخرین تغییرات در روزنامه رسمی (در صورتی که تغییراتی داشته باشد)
۸- وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی از طرف شرکت (چنانچه مدیر عامل حضور نداشته باشد)
۹- اصل و تصویر قرارداد اجاره نامه در سه نسخه (در صورت اجاری بودن ملک)
تذکر۱: مستاجر صراحتا شرکت باشد (مستاجر مدیر عامل شرکت مورد قبول نمی باشد)
تذکر2: چنانچه محل قانونی شرکت محل سکونت مدیر عامل بوده و شرکت به صورت خانوادگی تاسیس شده باشد نیز بایستی اجاره نامه به نام شرکت تنظیم گردد.
بعد از تشکیل پرونده اداره دارایی به شما یک کد اقتصادی ۱۳ رقمی که با ۴۱۱ ویا ۵۱۱ که اصطلاحاً قدیم نامیده می شود، به صورت محرمانه در اختیار شما قرار می دهد. این کد در حین تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی انجام خواهد شد.پس از تشکیل پرونده و دریافت کلاسه پرونده فعال اقتصادی به عنوان مودی شناخته می شود. مطابق با ماده ۱۱۰ چهارماه پس از پایان سال مالی مودیان می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به حوزه مالیاتی بصورت کاملا الکترونیکی ارسال نمایند. نکته مهم اینجاست اگر هیچ گونه فعالیتی نداشته تسلیم اظهارنامه بی گردش (صفر) به همراه نامه عدم فعالیت الزامیست.