امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

شرایط احراز شغل

يكشنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۱، ۰۹:۵۰ ق.ظ


شرایط احراز شغل

🔰🔰🔰🔰🔰

هر شغل با توجه به رتبه و حساسیت آن در سازمان، به مجموعه‌ای از پیش‌نیازها نیاز دارد و باید فردی برای برعهده گرفتن این شغل انتخاب شود که دارای این پیش‌نیازها بوده و در واقع تسلط کافی بر آن‌ها داشته باشد. به این شرح نیازمندی‌های هر شغل، که معمولا شامل دانش، مهارت‌، توانایی و تجربه انجام این کار است، احراز شغل یا Job Specification گفته می‌شود. 
💥💥💥

احراز شغل معمولا شرح جنبه‌های مختلف شغل هم‌چون تحصیلات، تجربه کاری، تجربه مدیریتی و سایر موارد مشابه را در بر می‌گیرد و به نیروهای مدیریتی یا منابع انسانی کمک می‌کند که افراد مناسب را به سازمان جذب کرده و یا به نیروهای فعلی با توجه به عملکردشان در سازمان، ترفیع دهند.

باید بدانید که احراز شغل و شرح شغل، زیر مجموعه‌های تحلیل شغل هستند و به‌صورت کلی باعث می‌شوند که افراد بدون حتی داشتن کوچک‌ترین دانشی درباره موقعیت‌های گوناگون شغلی، یک دید کلی در رابطه با عنوان، جایگاه، وظایف و میزان تحصیلات مورد نیاز برای اشتغال در آن جایگاه را به دست آورند.

احراز شغل معمولا برای انتخاب بهترین فرد ممکن برای یک موقعیت شغلی انجام می‌شود و چگونگی انجام آن نیز بر طبق داده‌ها و تحلیل‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. تحلیل شغل اولین ابزار برای جمع‌آوری داده‌ها مرتبط با شغل است و این فرایند باعث می‌شود که دو مجموعه داده مختلف تحت عنوان احراز شغل و وظایف شغل داشته باشیم. نوشتن دقیق این داده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و تنها در صورتی می‌توان بهترین و متناسب‌ترین فرد برای جایگاه شغلی خاص را یافت که این داده‌ها به‌درستی جمع‌آوری و نوشته شوند. داده‌های نوشته شده به کارفرما و البته به کارجو کمک می‌کنند که درک بهتری از نیازمندی‌های شغل داشته باشند و با توجه به این نیازمندی‌ها، بهترین گزینه ممکن را برگزینند.

احراز عنوان شغلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۱۱
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">