امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

روش های افزایش سرمایه؟

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰ ق.ظ

افزایش

💢 روش های افزایش سرمایه؟

🔰🔰🔰🔰🔰

بسیاری از شرکت ها در طول فعالیت خود به میزان و مقدار سرمایه خود اضافه می کنند تا بتوانند فعالیت های خود را گسترش داده و به سود های بیشتری دست پیدا کنند. در نظر داشته باشید که سرمایه هر شرکت نکته قوت آن شرکت بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و همین امر نیز سبب شده است تا شرکت های بازرگانی بسیار زیادی در این حوزه خدمات فوق العاده ای را ارائه دهند.

یکی از مهم ترین نکاتی که گفتن آن خالی از لطف نمی باشد این است که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست بلکه ارزش شرکت شامل سود، تجهیزات، نیروی انسانی، خطوط تولید، ارزش برند و غیره را در بر دارد در حالی که سرمایه مقدار پولی است که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه و مهیا کردن آن نقش اساسی را دارند.

۴ روش افزایش سرمایه شرکت

روش ها و راه های بسیار زیادی برای افزایش سرمایه شرکت وجود دارد که طبق قانون تجارت دو تا از اصلی ترین روش های آن عبارتند از:

·                     صدور سهام جدید

·                     بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود

طبق ماده ۱۵۸ قانون تجارت ۴ روش برای افزایش سرمایه شرکت از طریق راه های مذکور وجود دارد

·                     تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید: یکی دیگر از راه های افزایش سرمایه شرکت می باشد که در این حالت بایستی تمام مدارک و اسناد مربوط به امضاء بازرس شرکت نیز رسیده باشد.

·                     پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی: سهامداران می توانند با مبلغ نقدینگی خود، مقدار سرمایه شرکت را افزایش دهند.

·                     تبدیل اوراق قرضه به سهام: اوراق قرضه با توجه به این موضوع که به رسمیت شناخته نشده است به همین جهت اضافه کردن آن در افزایش سرمایه شرکت نیز موضوعیتی ندارد.

·                     انتقال سود تقسیم نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت: توجه داشته باشید که انتقال دادن هر گونه اندوخته قانونی به مبلغ سرمایه شرکت طبق قانون ۱۴۰ قانون تجارت به سرمایه شرکت ممنوع می باشد.

 

شرایط افزایش سرمایه شرکت

در تمام اساسنامه های شرکت های مختلف، بر میزان و مبلغ سرمایه به شکل دقیق اشاره می شود که طبق قانون ۸۳ لایحه ی قانونی اصلاح، هرگونه تغییر در مواد اساسنامه قبل از موعد منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

یکی از مهمترین ملزومات دیگر در افزایش سرمایه شرکت، حق تقدم با سهامداران قدیمی است بدین منظور که اگر شرکتی به دنبال افزایش سرمایه باشد، اولویت اصلی برای خرید سهام، با سهامداران قدیمی می باشد البته این حق قابلیت نقل و انتقال دارد و سهامداران جدید می توانند با خرید این حق از سهامداران قدیمی آن را به دست بیاورند.

از دیگر ملزومات مهم در افزایش سرمایه شرکت می توان به این نکته اشاره کرد که سرمایه قبلی شرکت ها بایستی تمام تادیه شود چرا که در غیر اینصورت افزایش سرمایه از هیچ طریقی امکان پذیر نخواهد بود. روند افزایش سرمایه شرکت بدین صورت است که تمام اعضای هئیت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را اعلام می کنند و مجمع نیز با انجام بررسی های مختلف؛ نظر خود را در مورد افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند.

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه شرکت شرکت های سهامی

از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·                     نسخه ای از گزارش بازرس قانونی

·                     معرفی نامه نمایندگان

·                     نامه ای مبنی بر عدم مشمولیت از سازمان بورس

·                     معرفی سهامداران

·                     اساسنامه شرکت

·                     آگهی ثبت تغییرات شرکت

 

نحوه افزایش سرمایه در شرکت های سهامی

تمام سهامداران شرکت های سهامی با مسئله افزایش سرمایه شرکت روبه رو هستند چرا که افزایش سرمایه شرکت ی تواند مزایا و فواید بسیار زیادی را برای شرکت ها داشته باشند که در بسیاری از موارد افزایش سرمایه ضروری و اجباری می باشد.

برای مثال اگر شرکت شما بعد از گذشت زمان به شرکت مادر تبدیل شود بایستی مقدار سرمایه را افزایش داد که مقدار سرمایه برای این گونه شرکت ها در حدود یک صد میلیارد ریال می باشد که اگر سرمایه یک شرکت مادر کمتر از این مقدار باشد بی شک، بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام به افزایش آن داشته باشند.

نوع، اندازه و فعالیت تمام شرکت ها می تواند بر مقدار و میزان سرمایه اولیه و افزایش سرمایه شرکت تاثیر مستقیمی داشته باشد که برای کسب اطلاعات در این موارد می توانید با ما در تماس باشید.

انواع افزایش

دریافت
عنوان: مراحل افزایش سرمایه
حجم: 3.81 مگابایت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۰۶
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">