امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امورمالیاتی

دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده توسط ادارات امور مالیاتی ؛ جهت اطلاع همه مودیان مالیاتی به شرح زیر منتشرشد:

🔰🔰🔰🔰🔰

شماره: 200/7504/ص

تاریخ: 1398/04/29

 بسمه تعالی

رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران

مدیران کل محترم امور مالیاتی استان‌ها

با سلام

به منظور تحقق صد در صدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1398 کل کشور و تسریع در رسیدگی همزمان به پرونده‌های مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده مودیان، ادارات کل امور مالیاتی می‌بایست براساس بندهای ذیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که دستیابی به اهداف فوق‌الذکر امکان پذیر شود لذا مقرر می‌گردد، ادارات کل امور مالیاتی به شرح ذیل نسبت به رسیدگی پرونده‌های مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده حسب مورد اقدام نمایند.

1-در خصوص رسیدگی به پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده سنوات 1387 لغایت 1395

از آنجائیکه اغلب پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده سنوات فوق‌الذکر در سامانه سنیم بارگذاری نگردیده‌اند، بنابراین ادارات کل امور مالیاتی ضمن رسیدگی به کلیه دوره‌های مالیاتی رسیدگی نشده سنوات مذکور تا پایان سال‌جاری ، می‌بایست پرونده‌های مهم اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی (صنوف با‌اهمیت) بر اساس درجه اهمیت که دارای بیشترین ظرفیت مالیاتی از حیث وصول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند از بین پرونده‌های یادشده انتخاب و حداکثر تا پایان دی ماه سال‌جاری نسبت به رسیدگی، صدور برگ مطالبه، قطعیت و وصول مالیات این پرونده‌ها اقدام نمایند.

ضمنا در مواردی که پرونده مالیات بر عملکرد اشخاص مزبور برای سال‌های 1393 و به بعد مورد رسیدگی قرار نگرفته، می‌بایست بطور همزمان مورد رسیدگی قرار گیرد.

2-در خصوص رسیدگی به پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده سال 1396

از آنجائیکه اغلب پرونده‌های مالیات بر ارزش افزودة سال فوق‌الذکر در سامانه سنیم بارگذاری گردیده و حداکثر تا پایان تیرماه سال 1398 کلیه اظهارنامه‌های عملکرد سال 1396 مالیات‌های مستقیم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد بنابراین ادارات کل امور مالیاتی ضمن رسیدگی به کلیه دوره‌های مالیاتی ارزش افزوده سال 1396 مودیان تا پایان سال‌جاری مکلفند پرونده‌های مهم اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی (صنوف با اهمیت) که با توجه به اصل اهمیت دارای بیشترین ظرفیت مالیاتی از حیث وصول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند حداکثر تا پایان آذر ماه سال‌جاری رسیدگی و نسبت به صدور و ابلاغ برگ مطالبه و قطعیت مالیات وفق مقررات اقدام نمایند.

3-در خصوص رسیدگی به پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده سال 1397

 با عنایت به بارگذاری توأمان کلیه اظهارنامه‌های مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال 1397 و ضرورت رسیدگی مالیاتی همزمان اظهارنامه‌های یادشده تا پایان مهلت موضوع ماده (156) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن، مقرر می‌دارد، ‌ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا کلیه پرونده‌ها ‌به طور همزمان مورد رسیدگی قرار گیرد

معاونت‌های مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، فهرست پرونده‌های بزرگ و مهم عملکرد فوق را حداکثر تا پانزدهم مرداد ماه سال‌جاری به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط اعلام می‌نمایند. ادارات کل امور مالیاتی مکلفند با اولویت، نسبت به رسیدگی و قطعیت پرونده‌های فوق‌الذکر بر اساس گروه‌بندی ادارات کل (گروه‌های اول، دوم و سوم به ترتیب تعداد 2000، 1000 و 500 حقوقی و 1000، 750 و 500 حقیقی) حداکثر تا پایان سال‌جاریاقدام نمایند.

معاونت‌های مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده فهرستی از پرونده‌های مهم‌تر از بین پرونده‌های فوق‌الذکر را تا پایان مرداد ماه سال‌جاری انتخاب و به ادارات کل امور مالیاتی اعلام می‌نماید و ادارات مزبور می‌بایست حداکثر تا پایان دی‌ماه سال‌جاری نسبت به رسیدگی و قطعیت پرونده‌های مزبور اقدام نمایند.

4-در مواردی که دوره‌های مالیاتی سنوات قبل از سال های 1396 و 1397 مورد رسیدگی قرار نگرفته به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و انتقال اعتبارات مالیاتی ( مالیات و عوارض ارزش افزوده خرید ) حسب مورد، ادارات امور مالیاتی می‌بایست با هماهنگی لازم قبل از رسیدگی و صدور برگ مطالبه دوره‌های مالیاتی سال‌های 1396 و 1397، نسبت به رسیدگی کلیه دوره‌های مالیاتی رسیدگی نشدة سنوات قبل از سال‌های 1396 و 1397، صدور برگ مطالبه، قطعیت و وصول مالیات در مهلت پیش‌بینی شده اقدام نمایند.

5- مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات مکلف به ارائه گزارش عملکرد هر یک از ادارات کل امور مالیاتی در خصوص رسیدگی همزمان پرونده‌های مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده به صورت ماهانه به معاونت‌های مربوط و شورای معاونان سازمان می‌باشد، ضمن اینکه به منظور پیگیری مستقیم و نظارت بر عملکرد ادارات کل امور مالیاتی توسط معاونت‌های مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، می‌بایست به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که گزارش‌گیری از سامانه سنیم در مورد رسیدگی همزمان مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس محدودة زمانی معین ،تفکیک نام هر مودی و... امکان‌پذیر گردد.

6- ادارات کل امور مالیاتی به منظور پیشگیری از خسارت موضوع تبصره (6) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رعایت مقررات ماده (34) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ... می‌بایست با تشکیل کارگروه‌های ویژه رسیدگی پرونده مودیانی که درخواست استرداد نموده‌اند نسبت به رسیدگی و استرداد ‌به موقع اضافه پرداختی مالیات و عوارض ارزش افزوده به مودیان موصوف بخصوص صادرکنندگان کالا و خدمات، با رعایت کلیه مقررات از جمله جزء (1)بند «ج» تبصره (8) قانون بودجه سال 1398 کل کشور اقدام لازم را به عمل آورند.

7- دادستانی انتظامی مالیاتی مکلف است در بازرسی‌های میدانی بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت داشته و در بازه‌های زمانی دو ماهه موارد انحراف را به معاونت‌های مربوط و شورای معاونان سازمان گزارش نماید.

8- تخصیص مزایا توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع به هر یک از ادارات کل امور مالیاتی می‌بایست بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در رابطه با درصد پیشرفت کار (درصد رسیدگی‌های انجام شده) صورت پذیرد.

امیدعلی پارسا

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور


رسیدگی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۴
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">