امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

کد اقتصادی چیست و چطور کد اقتصادی بگیریم ؟

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵ ق.ظ

کد1

کداقتصادی چیست و چطور کداقتصادی بگیریم ؟

🔰🔰🔰🔰🔰

کد اقتصادی ، همان طور که از نامش مشخص است، یک کد است. مثل شناسه ملی شرکت ها یا کد ملی یا شماره ثبت شرکت‌ها و موسسات. این کد، منحصر به فرد است. یعنی همان طور که هر شرکت، چه دولتی و چه غیر دولتی، شناسه ملی و شماره ثبت منحصر به فرد داشته و شماره ثبت و شناسه ملی هیچ شرکت یا موسسه‌ای (اعم از مسئولیت محدود تا سهامی خاص)، مشابه نیست، کد اقتصادی اشخاص حقوقی نیز، منحصر به فرد است.

کد اقتصادی چیست

کد اقتصادی ، کد ۱۲رقمی است که سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت دارد، این کد را به مودیان مالیاتی، تخصیص می دهد. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی، موظف هستند طبق قانون، نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام  کنند. کد احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی سراسر کشور، همین شماره است.

اگر شما در زمینه صادارت یا واردات کالا یا فروش کالا وحتی خدمات در یکی از استان‌های کشور فعالیت دارید، داشتن کد اقتصادی ، ضروری است. اگر قصد شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی سراسر کشور دارید،‌ داشتن کد اقتصادی ، ضروری است.

اگر خواهان ارائه صورت حساب برای دریافت کسورات یا آزادسازی ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات یا کسورات بیمه یا ارائه صورت وضعیت برای پرداخت هزینه‌های تایید شده از سوی کارفرما دارید، صدور صورت حساب شما بایستی با کد اقتصادی معتبر همراه شود.

بنابراین، هر فعالیت اقتصادی اشخاص حقوقی در کشور، نیازمند کد اقتصادی و شناسه ملی است. اگر به سایت  روزنامه رسمی قوه  قضاییه جمهوری اسلامی مراجعه کنید، اطلاعات شرکت ها، بر اساس شناسه ملی درج می شود تا کار بررسی و رهگیری آن‌ها برای مشتریان و مخاطبان و رسانه ها ، راحت باشد.

این کد، شفافیت مالیاتی را در کشور ارتقا داده و از قاچاق کالا و اقدامات پولشویی، جلوگیری می کند. اگر چه هنوز، کلاهبرداران و شیادان، با فروش کد اقتصادی و صورت حساب، فعالیت های غیر قانونی انجام  می دهند.

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

برای دریافت کد اقتصادی ، بایستی به عنوان یک شخصیت حقوقی، پس  از ثبت شرکت، نسبت به دریافت این کد از سازمان امور مالیاتی اقدام کرد. شما ۶۰  روز فرصت دارید تا این کد را دریافت کنید. اگر کد اقتصادی نداشته باشید، دریافت پول به هر نحوی از مراکز دولتی، مجاز نبوده و ارائه اظهارنامه  مالیاتی شما در پایان سال  مالی، امکان پذیر نخواهد بود. هم  چنین مراکز  دولتی و خصوصی ثبت  شده، مجاز به انعقاد قرارداد با شرکت هایی که این کد ۱۲ رقمی را  ندارند، نیستند.

داشتن کارت بازرگانی چه برای اشخاص حقیقی و چه حقوقی،‌ منوط به داشتن کد اقتصادی است. افتتاح حساب بانکی اشخاص حقوقی نیز، نیاز به این کد ۱۲ رقمی دارد. این کد، به سازمان امور مالیاتی کمک می  کند تا مالیات مودیان را بهتر، رصد و پیگیری و محاسبه کرده و تسریع فرآیند بررسی دفاتر قانونی شرکت ها در پایان سال مالی، به ارمغان می آید. احراز هویت شرکت ها نیز راحت تر انجام می گیرد.

اگر خواهان دریافت مشمولیت معافیت های مالیاتی هستید، داشتن کد اقتصادی ، الزامی  خواهد بود.

اگر کد اقتصادی نداشته باشید، امکان ثبت نام اولیه برای ارزش افزوده را نخواهید داشت. برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده، داشتن کد اقتصادی و آگهی تغییرات و تاسیس شرکت، الزامی است. گواهی مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۶  ماهه و ۱ ساله صادر می شود.

چه افرادی نیاز به دریافت کد اقتصادی هستند؟

·        هر شرکت که در زمینه تولید، مونتاژ و توزیع و پخش کالا یا خدمات فعالیت دارد

·        کلیه اشخاص حقیقی که دارای جواز کسب و پروانه فعالیت از صنوف بوده و مکانی برای انجام  فعالیت خود دارند

چه افرادی نیازمند دریافت کد اقتصادی نیستند؟

o       مساجد و تکایا

o       کلیه اشخاص حقیقی که در زمینه های فرهنگی و هنری و ادبی فعالیت دارند. مثل طراحی و نویسندگی

o       کلیه اشخاص حقیقی که به  فعالیت پیمانکاری اشتغال داشته و ارزش پیمان های آن ها در طول یک سال شمسی، بیش از  ۵۰ میلیون ریال نباشد

تکالیف اشخاص حقوقی که باید کد اقتصادی داشته باشند

۱-جواز کسب و کار اشخاص حقوقی که از مراجع ذیصلاح در سال جاری صادر یا تمدید شود، قابل قبول است و در غیر این صورت بایستی اعتبار جواز کسب، از سوی مرجعی که آن را صادر کرده است، مورد تایید قرار بگیرد.

۲-اگر شخصی، فاقد جواز کسب است، اشتغال به کار او بایستی توسط ممیز مالیاتی، تایید شود.

۳-استفاده از صورت حساب فروش کالا در جراید کثیر الانتشار از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی است و کد اقتصادی فروشنده را باید روی صورتحساب چاپ کند.

۴-اگر شکما، فروشنده کالا یا خدمات به صورت خرده فروشی هستید و صدور فاکتور، غیر ممکن است، صدور فاکتور با درج کد اقتصادی ، الزامی نیست. اما اگر قبض صندوق صادر می شود، این کد ۱۲ قمی برای فروشنده الزامی است.

۵-فروش هر کالایی بیش از بیست میلیون ریال، نیاز به ثبت کد اقتصادی  است. در صورت فروش خدمات یا کالا به مصرف کننده نهایی، درج این کد ۱۲ رقمی ضروریتی ندارد.

تخلفات کد اقتصادی چیست؟

اگر فردی حقیقی یا حقوقی از کد اقتصادی دیگران استفاده کند، تحت هر عنوان، غیر قانونی است و مالیات تکلیفی، متوجه فردی است که از کد اقتصادی او به هر نحوی، سوء استفاده شده است

۱-هر گونه جعل و تقلب و تبانی در این باره، خلاف مقررات بوده و با متقلبان برابر مقررات استفاده می شود

۲-اگر فروشنده کالا یا خدمات، به منظور صدور صورت حساب که کد اقتصادی روی ان درج شده است، از خریدار، درخواست وجهی کند، خلاف مقررات  است و با متخلف، حسب مقررات برخورد خواهد شد

۳-اگر فروشنده کالا یا خدمات در هنگام ارائه کالا، ارائه کد اقتصادی را منوط به اخذ وجهی، بیش از قیمت واقعی کالا یا خدمات کند، خرید کالا یا خدمات بدون این کد ۱۲ رقمی فروشنده، مانعی ندارد. در این حالت،‌خریدار بایستی گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده به ارائه کد اقتصادی را ظرف ۳۰ روز از انجام معامله به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان، به صورت مکتوب گزارش کند

پیامد امتناع از دریافت کد اقتصادی

ü     برای نخستین بار، ۲ برابر سود حاصل از معاملات خود را باید شرکت، به عنوان جریمه پرداخت کند.

ü     برای دومین بار، محل فعالیت شرکت به مدت ۳ ماه پلمپ خواهد شد.

ü     برای سومین بار، محکومیت مدیران شرکت به ۳ تا ۶  ماه حبس را در پی دارد.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

۱-دفترچه اشخاص حقوقی و فرم های مربوطه باید پر شده و ممهور به مهر شرکت و صاحبان امضا قانونی شود

۲-پاسخ استعلامات از واحد مستغلات شهر محل اشتغال جهت تشکیل پرونده مالیات اجاره. استعلام از تشکیل پرونده الزامی خواهد بود

۳-اصل و رونوشت کلیه روزنامه رسمی و اساسنامه و شرکت نامه و مدارک ثبتی برای شرکت مسئولیت محدود و هم چنین تقاضانامه برای موسسات و اظهارنامه ها برای شرکت های سهامی خاص

۴-اصل و رونوشت روزنامه های تاسیس شرکت و موسسات و هر گونه تغییر شامل سرمایه و تغییرات هیات مدیره و محل قانونی شرکت

۵-نامه شروع یا عدم شروع فعالیت بنگاه بعد از ثبت دبیرخانه

۶-پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

۷-اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند کلیه صاحبان امضا مجاز شرکت یا موسسه یا برابر اصل این مدارک

۸-اصل و رونوشت یا برابر اصل سند مالکیت همراه با بنچاق و گواهی پایان کار و عوارض شهرداری یا سند اجاره محل اقامت قانونی شرکت یا موسسه که ثبت محضری یا کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت یا موسسه باشد. ارائه اجاره نامه به نام شخص، قابل قبول نخواهد بود

۹-اصل و رونوشت قیض آب و برق و تلفن محل قانونی شرکت

۱۰-گواهی امضا صاحبان امضا مجاز شخص حقوقی و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر

مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی

۱-اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند

۲-تکمیل فرم درخواست کد اقصادی به نام متقاضی

۳-ارائه درخواست کتبی جهت دریافت کد اقتصادی

۴-رونوشت پروانه کسب معتبر

۵-رونوشت برگه پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی که به حساب امور مالیاتی در بانک ملی واریز شود

۶- قطعه عکس پرسنلی

۷-اگر متقاضی، قبلا ین کد ۱۲ رقمی را داشته باشد، بایستی تصویر آن را ارئه کند

مراحل دریافت کد اقتصادی چبیست؟

بایستی مدارک اعلامی فوق را به ادارات مالیاتی تسلیم کنید. کارشناس حوزه مالیاتی شما، مدارک را بررسی و پس از ارزیابی، دستور ثبت را صادر می کند.

این مدارک پس از ثبت، تحویل اداره نظارت و پیگیری شده و پس از اقدامات قانونی، مدارک به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی، ارسال و به اداره شماره اقتصادی ارسال می شود. کد اقتصادی  توسط این اداره، صادر و برای متقاضی ارسال می شود. این کد روی کارت اقتصادی قرار گرفته و هر تغییری در مکان شرکت، بایستی به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسد تا در کد اقتصادی ، ثبت شود.

برای دریافت کد اقتصادی ، باید پیش ثبت نام در سامانه tax.gov.ir انجام داد

کد2

(شما بایستی، برای دریافت شناسه ملی شرکت جهت تکمیل  فرآیند ثبت نام جهت اخذ کد اقتصادی ، شماره ثبت شرکت را بدانید)

کد3

جهت پیش ثبت نام کد اقتصادی باید اطلاعات شناسه ملی شرکت خود را وارد کنید. برای این کار به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه رفته و شناسه ملی خود را پیدا کنید.

کد4

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۳۰
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">