امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

اوراق بهادار و انواع آن

سه شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۷، ۰۹:۱۵ ق.ظ

انواع اوراق بهادار

💢 انواع اوراق بهادار

  🔰🔰🔰🔰🔰

اوراق قرض الحسنه: اوراق بهاداری است که براساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر میشود و به موجب آن قرارداد، ناشر اوراق به میزان ارزش اسمی آنها به دارندگان اوراق بدهکار است و بایستی در سررسید به آنان بپردازد.

اوراق قرضه

اوراق مرابحه: اوراق بهاداری است که حکایت از بدهی ناشی از بیع مرابحه میکند و دارنده ورقه مالک و طلبکار آن دین است.

اوراق اجاره: اوراق بهاداری است که دارنده آن مالک بخشی از دارایی است که براساس قرارداد اجاره واگذار شده است.

اوراق منفعت: ورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی با دوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است ماننده گواهی حق اقامت در هتل معین برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین. 

اوراق مشارکت: سندی است گویای مالکیت دارنده آن، نسبت به بخشی از یک دارایی حقیقی که متعلق به دولت، شرکتهای تعاونی یا خصوصی است و تا سررسید اوراق، هر نوع تغییر قیمت دارایی متوجه صاحب اوراق مشارکت است. 

اوراق مضاربه: اوراق بهاداری است که براساس قرارداد مضاربه طراحی شده است، ناشر اوراق مضاربه با واگذاری اوراق، وجوه متقاضیان اوراق را جمع آوری کرده در فعالیت اقتصادی سودآور (بازرگانی) به کار میگیرد و در پایان هر دوره مالی سود حاصله را براساس نسبتهایی که روی اوراق نوشته شده بین خود و صاحبان اوراق تقسیم میکند، دارنده اوراق نقش مالک و ناشر اوراق نقش عامل قرارداد مضاربه را دارند.

اوراق مزارعه: اوراق بهاداری است که براساس قرارداد مزارعه طراحی شده است، ناشر اوراق مزارعه با واگذاری اوراق، وجوه متقاضیان اوراق را جمع آوری کرده با آن وجوه اراضی قابل زراعت را خریداری میکند سپس اراضی را به قرارداد مزارعه از طرف دارندگان اوراق به کشاورزان واگذار میکند تا روی آن اراضی زراعت کنند و در پایان سال زراعی محصول را با هم تقسیم کنند.

عقد مزارعه درقانون

اوراق مساقات: اوراق بهاداری است که براساس قرارداد مساقات طراحی شده است، ناشر اوراق مساقات با واگذاری اوراق، وجوه متقاضیان اوراق را جمع آوری کرده با آن وجوه باغات قابل بهره برداری را خریداری سپس به وکالت 

از طرف دارندگان اوراق به قرارداد مساقات به باغبانان واگذار میکند تا به آنها رسیدگی کنند و در پایان محصول به دست آمده را با هم تقسیم کنند، در این اوراق دارندة اوراق نقش مالک، ناشر نقش وکیل و باغبان نقش عامل در قرارداد مساقات را ایفا میکنند و اوراق مساقات سند مالکیت مشاع دارندگان اوراق بر باغات معین است.

اوراق استصناع: اوراق بهاداری است که براساس قرارداد استصناع (سفارش ساخت) طراحی شده است

نکات اوراق

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۰۹
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">