امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

ایرادات چک وسفته دربازار چیست

يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰ ق.ظ

چک وسفته

✍ ایرادات چک وسفته دربازار چیست

اکثر مواقع مشاهده می گردد افرادی به دلیل صدور چک و یا بعضا تعهد وظهر نویسی سفته در زندان بسر برده ویا دچار مشکلات بدون پایان و عدیده حقوقی  می شوند. این افراد نه تنها برای خود و خانواده خود مشکل ایجاد می نمایند بلکه برای اجتماع اقتصادی خود نیز بسیار مضر می باشند.

بعنوان مثال : کسی که در بازار لوازم خانگی  بطور ماهیانه با توان نقدی خود قادر به خرید 5 دستگاه تلویزیون ازتاجر ویا وارد کننده می باشد بوسیله چک امکان و توان نقدی ایشان به یکباره به چند برابر تبدیل گردیده و اقدام به سفارش تلویزیون به بیش از 5 عدد در ماه تا تعداد 10 ، 12و یا 115دستگاه تلویزیون در ماه می کند . در صورتیکه تعداد فروش و تقاضا تقریبا ثابت می باشد. و در گذر زمان تلویزیون های جدید نیز دربازار خودنمایی می کنند. و این فروشنده در مواقع احتیاجات شخصی به منابع مالی  و نواسانات ارزی به دلایل زیر قادر به پاس نمودن چک های صادره نمی شود.

1-بدلیل فشار زندگی و خانواده وجوه حاصله از کسب و کار را بی برنامه خرج می نماید.

2-بدلیل عدم اطلاع از مهارت ها و دانستنی های کسب و کار و عدم توان تفکیک دخل و خرج خانواده از محل کسب و کار وجوه حاصله را بجای ذخیره و پس انداز کردن تبدیل به هزینه های غیر ضرور می نماید.

3- به دلیل عدم استقلال در تفکر و عدم اعتماد و اعتقاد به فرمول های مکاتب اقتصادی و توجه به شایعات منابع درآمدی را تبدیل به زمین و آپارتمان می کند.

4-به دلیل تعاطی و طولانی بودن فرآیند های رسیدگی قضایی زمینه برای بی اعتنایی به تعهدات مالی فراهم می گردد.

5-بدلیل عدم رعایت قوانین کسب و کار و ایجاد انبار و انباشت سرمایه و همچنین عدم رونق در بازار توان تبدیل کالا به وجه نقد را نداشته و اقدام به فروش کالا به زیان می نماید.

چک و سفته به شکل کنونی ایجاد توان مالی چند برابر به شکل کاذب کرده و در اکثر مواقع در بازار های مسکن و خودرو نقدینگی های کاذب و مسموم و مضر برای جامعه اقتصادی ایجاد کرده و موجب افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت را بدنبال خواهد داشت.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۲
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">