امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

جزوه آموزشی حقوق و دستمزد

دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵ ب.ظ


دستمزد

همه چیز در مورد نحوه محاسبه و ثبت حقوق و دستمزد

منظور از حقوق و دستمزد ( payroll) :  پرداخت هزینه‌ای می‌باشد که به جبران فعالیت‌های کارکنان در یک موسسه یا بنگاه اقتصادی پرداخت می‌شود، هزینه حقوق و دستمزد مبین سهم نیروی کار در تولید محصولات یا ارائه خدمات می‌باشد؛ و پس از بهای تمام شده مواد، سهم کلیدی را در بهای تمام شده ایفا می‌نماید.

 (درشرکت‌های خدماتی سهم اصلی) : در بعضی مواقع بین مفهوم دستمزد و حقوق تفاوت قائل می‌شوند: از دستمزد به عنوان  پرداختی که برمبنای ساعت و به کارگران تعلق می‌گیرد نام می‌برند و از حقوق به عنوان پرداخت‌هایی که ماهانه محاسبه و پرداخت می‌شود و نوعا مربوط به کارمندان می‌باشد؛ ولیکن آنچه عرف است مفهومی است به نام حقوق و دستمزد که در قبال فعالیت‌های کارکنان واحد تجاری به آنان تعلق می‌گیرد.

تخصیص حقوق: حقوق تخصیصی برای هر کارمند شامل مزایا و کسورات می‌باشد. مزایا را می‌توان در مواردی همچون:  حقوق مبنا، فوق العاده شغل، عائله مندی، فوق العاده محل خدمت، فوق العاده جذب و غیره نام برد. کسورات نیز می‌تواند شامل: مالیات، بیمه عمر، بیمه حقوق ۲۷ درصد، بازنشستگی، وام صندوق و غیره باشد.

افرادی که  رشته حسابداری را فرا گرفته اند، یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می‌شوند هزینه حقوق و دستمزد می باشد. و به‌التبع روش حسابداری و  ثبت این هزینه را در دفتر روزنامه و دفتر کل فرا خواهند گرفت ولی باید به این نکته توجه نمود که مبحث حقوق  و دستمزد، دارای مطالب بسیاری می‌باشد که هر فرد حسابدار یا کسی که در حقوق و دستمزد سازمان کار می‌نماید نیاز به دانستن دانش تخصصی در این زمینه دارد، اطلاعاتی که باید کسب شود را می‌توان بطور خلاصه شامل موارد زیر بیان کرد:

شناخت سیستم‌های حقوق و دستمزد، شناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موارد قانونی همچون: اضافه کاری، ماموریت.تهیه اسناد و مداراک ثبت لیست‌های حقوق و دستمزد و سایر موارد نام برد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد


دریافت
عنوان: جزوه آموزشی حقوق ودستمزد
حجم: 358 کیلوبایت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۵
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">