امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...


دوران شیردهی بانوان

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، دستور العمل مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ممنوعیت اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد.

 

به گزارش ایلنا، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری (سه شنبه/۳۱ مرداد) دستورالعمل مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ممنوعیت اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد.

شاکی اجرای دستورالعمل فوق را مبنی بر اینکه « اخراج زنان کارگر تا پایان دو سالگی فرزندانشان ممنوع است» مغایر با مواد ۲۷ و ۱۵۷ قانون کار دانسته و با این استدلال که دستورالعمل مذکور باعث حذف تدریجی کارگران زن از محیط‌های کار و تولید می‌شود، ابطال آن را درخواست کرده است.

همچنین شاکی در بخش دیگری از این شکایت مدعی شده است که دستورالعمل مورد اشاره به مستندی در دست سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته که از برقراری حقوق بیمه بیکاری زنان کارگر شیرده که پس از پایان مرخصی قادر به کار نیستند با این بهانه که براساس این دستورالعمل اخراج آن‌ها موجه نمی‌باشد، خودداری نماید.

موضوع با اعلام نظر هیئت تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه بندهای ۱ و ۲ دستورالعمل مورد اعتراض، ناقض مواد ۲۷ و بند «د» ماده ۲۱ و همچنین ماده ۱۶۵ قانون کار می‌باشد در دستور کار هیئت عمومی قرار گرفت و در هیئت عمومی این دستورالعمل مغایر مواد ۲۷ و ۱۶۵ قانون کار و خارج از حدود اختیار مرجع وضع کننده و خلاف قانون تشخیص و ابطال شد.

 

متن دستورالعمل فوق :

با توجه به بند سه سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری و بند سه بخشنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع اجرای سیاست های جمعیتی مذکور و در راستای اجرای تبصره دو ماده سه قانون ترویج تغذیه با شیر مادر،اخراج، تغییر شغل و نقل و انتقال مادران در ایام شیر دهی جز با رضایت خوشان ممنوع است.

همچنین در خصوص زنان کارگر دارای قرارداد کار موقت شاغل در کارهایی که ماهیت مستمری دارند، چنانچه تاریخ اتمام قرارداد با ایام مرخصی زایمان و دوران شیردهی تلاقی یابد، تاریخ خاتمه قرارداد کار به پس از ایام شیردهی انتقال خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مدت قراداد این قبیل کارگران تا میزان باقیمانده از ایام شیردهی افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: در خصوص زنان کارگر دارای قرارداد موقت شاغل در کارهایی با ماهیت غیرمستمر، چنانچه تاریخ اتمام قراداد یا کار معین با ایام مرخصی زایمان یا دوران شیردهی تلاقی یابد ،قرارداد خاتمه نخواهد یافت.

همچنین در رابطه سه سویه کار موضوع ماده (۱۳) قانون کار، حتی در صورت تغییر پیمانکار در ایام مرخصی زایمان و شیردهی، با بقای کار و کارگاه، کارفرمای اصلی و پیمانکار جدید مکلف به ادامه کار کارگر زن تا پایان دوران شیردهی خواهند بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۲
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">