امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...


فیروز نادری در پستی در اینستاگرام خود از مرگ مریم میرزاخانی خبر داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مدتی بعد از اعلام مبتلا بودن مریم میرزاخانی به سرطان، دقایقی پیش فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا از مرگ او خبر داد.

 

17-7-15-121238میرزاخانی

فیروز نادری در اینستاگرام خود نوشت: « امروز چراغی خاموش شد. این موضوع قلب من را می‌شکند... خیلی زود رفت».

گفتنی است مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد بود او در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار در موضوع «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد، این مدال بالاترین جایزه در ریاضیات است. میرزاخانی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.


به گزارش خبرآنلاین،چند روز قبل مریم میرزاخانی پس از ۴ سال مبارزه با بیماری خود با وخیم‌شدن حالش در بیمارستان بستری شد. گفته می‌شود این مسئله به خاطر گسترش سرطان به مغز استخوان او بوده است. درگذشت این دانشمند و نابغه ریاضی در ۴۰ سالگی جهان دانش را شوکه کرده و دنیا خود را از ذهن زیبا و خلاق او محروم می‌بینید

 

17-7-15-132113Screen Shot 2017-07-15 at 1.23.19 PM.png

 مدال فیلدز بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضیدان می‌تواند دریافت کند. اهمیت تعلق آن به مریم میرزاخانی از آنجا بیشتر می‌شود که او نخستین زنی است که از آغاز اهدای مدال فیلدز و تاریخ ٧٨ ساله آن، به این مدال دست یافت. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شده است. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی در کنار مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. او از اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات است. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود. او همچنین اولین زن جهان است که عضو آکادمی ملی علوم آمریکا شد. مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت. سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

مریم میرزاخانی در ٣١ سالگی و در دانشگاه استنفورد به عالیترین جایگاه دانشگاهی و مقام استادی رسید. نه فقط مسائلی که مریم میرزاخانی حل کرده مسائل مهمی هستند، بلکه روش‌هایی که برای حل آنها ابداع کرده به دیگر ریاضیدان‌ها ابزار و دیدگاه‌های خوبی برای حل مسائل دیگر می‌دهد.

یادش گرامی باد  

درگذشت این نابغه بزرگ راخدمت خانواده محترم ایشان ومردم عزیز ایران تسلیت عرض میکنم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۴
امیراستادهاشمی

نظرات  (۸)

چو بیشه تهی ماند از نره شیر      

شغالان  درآیند  آن‌جا  دلیر

چو بیشه ز شیران تهى یافتند         

سگان فرصت روبهى یافتند

برای شادی روحش صلوات...

۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۴:۵۴ لیلا بوشهری
بعد ازتودیگه هیچ کسی مثل تونمیشه 
مریم جان آسوده بخواب ولی هیچ کس را،هیچ کس را توان ادامه دادن راهت نیست
گل چین روزگار چه خوش سلیقه است می چیند آن گلی که به دنیا نمونه است 
یادت گرامی
بدرود نابغه
۲۴ تیر ۹۶ ، ۱۶:۰۰ تاج الملوک
یادش گرامی
نابغه ها میمیرن وپخمه ها نفس میکشن 
نه این عدالت نیست
نوابغ چه زود ازبین مامیرن 
خدارحمتش کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">