امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

کد اقتصادی چیست و چه نقشی دارد

سه شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۳۵ ق.ظ

کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست و چه نقشی در فرایند های مالی و مالیاتی دارد ؟

در سطور بالا به وفور از لزوم دریافت کد اقتصادی توسط صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی و درج ان در صورت معاملات فصلی و کلیه اسناد و مدارک مالی و مالیاتی اشاره شد اما تعربف کاربردی کد یا شماره اقتصادی در قانون به این شکل بیان شده است : کد یا شماره اختصاصی برای هر تاجر یا بنگاه اقتصادی و یا صاحب کسب و کار است که سازمان امور مالیاتی آن را صادر می کند .

 این کد مانند شماره شناسنامه و یا کد ملی بوده  و دقیقا تا این حد انحصاری و اختصاصی می باشد . با استفاده از این کد کلیه معاملات و مراودات و عملیات های مالی انجام شده و ذکر این کد بیانگر نام موسسه و بنگاه اقتصادی و یا شخص معامله کننده است . صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی ، گواهی ارزش افزوده ، شرکت در مناقصات و مزایده های داخلی یا خارجی ، عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و ارسال اظهارنامه های مالیاتی و ارزش افزوده باید این کد را داشته باشند و بدون داشتن آن نمی توانند هیچکدام از این فعالیت ها را به انجام برسانند .

 

چه افرادی موظف به دریافت کد اقتصادی هستند و نحوه دریافت آن چگونه است ؟

همه افرادی که صاحب مشاغل تولیدی ، خدماتی ، توزیع و مونتاژ کالا ها هستند و دارای جواز کسب و کار می باشند باید کد اقتصادی دریافت کرده و کلیه معاملات مالی خود را با این کد انجام دهند ضمن انکه افرادی هم که در قانون مالیات های مستقیم به انها اشاره شده است باید کد اقتصادی دریافت کنند .

برای دریافت کد اقتصادی مشمولین باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و در این سامانه ثبت نام کنند . نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایند بعد از ان گزینه دریافت کد اقتصادی را انتخاب کرده و مشخصات کامل خود را اعم از نام و نام خانوادگی ، شماره تماس ، آدرس محل کار و محل زندگی به طور کامل و دقیق وارد نمایند و در انتها اطلاعات را ثبت نهایی کرده و کد پیگری خود را نگهداری کنند . برای اطلاع از صدور کد اقتصادی هر چند روز یکبار به سامانه مراجعه کرده و با ذکر کد پیگیری از وضعیت صدور آن مطلع شوند .

 

چه افرادی می توانند برای معاملات خود کد اقتصادی دریافت نکنند؟

1-مساجد و تکیه های که فعالیت های دینی و مذهبی انجام می دهند و در این فعالیت های قطعا مراودات مالی خواهند داشت الزومی به دریافت کد اقتصادی نداشته و می توانند معاملات خود را بدون دریافت این کد انجام دهند .

2-اشخاصی که مشغول فعالیت هایی مانند فیلم سازی ، طراحی ، نقاشی ، ترجمه کتاب ، گرافیک ، ویراستاری و نویسندگی هستند هم نیازی به دریافت کد یا شماره اقتصادی نداشته و معاملات آنها بدون دریافت این کد معتبر است و منع قانونی ندارد .

3-اشخاصی که به صورت پیمانکاری فعالیت می کنند و مجموع معاملات انها در سال بیشتر از پنجاه میلیون ریال نمی باشد هم لزومی به دریافت کد اقتصادی نداشته و می توانند بدون این کد به فعالیت خود ادامه دهند .

تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی ، اظهارنامه مالیاتی ، ارزش افزوده و سایر امور مربوط به مالیات ها باید در مهلت مقرر و طبق دستورالعمل های مربوطه انجام شود . هدف از دریافت صورت معاملات فصلی شفاف سازی فرایند های مالی و اقتصادی در سراسر کشور بوده و برقراری عدالت اجتماعی در خصوص پرداخت مالیات ها می باشد . این قانون از فرارهای مالیاتی به میزان بسیار زیادی کاسته و جلوی تخلفات مربوط به ان را میگیرد. مودیان باید توجه داشته باشند پنهان کردن صورت معاملات و خلاف گویی در درج اعداد و ارقام مربوط به آن یا استفاده از کد اقتصادی غیر برای اعلام صورت و یا دادن کد اقتصادی خود به دیگران و یا عدم اعلام کد اقتصادی خریدار به سازمان امور مالیاتی می تواند جرایمی تا یازده درصد برای آنها به همراه داشته باشد .

                                                                                              

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۷
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">