امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۵ ق.ظ

ezharname

اظهارنامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص می باشد که جهت محاسبه مالیات به اداره دارایی ارایه می گردد. اظهارنامه مالیاتی، بررسی و تهیه یادداشت سود و ضررهای سالیانه مالی است. این یادداشت ها در دفتری ایجاد می شوند و دارای فرم های تصویب شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور است.

اگر بخواهیم بدانیم که اظهارنامه مالیاتی چیست؟                                    

 در واقع در ایران مالیات به دو صورت خود اظهاری و یا علی الرأس محاسبه می گردد. در سیستم خوداظهاری شخص حقیقی یا حقوقی خود اعلام می نمایند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید برای این منظور اظهارنامه ای تکمیل کرده که شامل کل درآمدها و کل هزینه و استهلاکات و حقوق کارمندان و …می باشد و معافیت مالیاتی را محاسبه نموده و در نهایت مبلغ مالیات سالیانه نیز قید می گردد .

دارایی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات دریافت می نماید .در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی و یا عدم ارایه آن به دارایی ممیز مربوطه به صورت علی الرأس (از ابتدای سال مالی ۱۳۹۵ حذف گردیده و به نحو دیگری محاسبه می گردد) مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام می نماید و نظر او ملاک پرداخت می باشد.

بنگاه های اقتصادی موظف می­ باشند حساب های مالی و یادداشت های خود را در این فرم ها درج نمایند و در زمان مناسب به سازمان امور مالیاتی شهرمحل سکونت خود تحویل دهند. با توجه به حضور و فعالیت بیشتر مردم در عرصه پرداخت مالیات، اظهارنامه های مالیاتی به روش الکترونیکی انجام می ­پذیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۲۷
امیراستادهاشمی

نظرات  (۱)

۲۷ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۹ رعنا صادقی
به تازگی درشرکتی استخدام شده ام که بیش ازسی سال سابقه داره وجالب اینکه بیشتر این سال ها روهم علی الراس بوده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">