امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

بیمه خودرو

بیمه حوادث راننده چیست؟

در محاسبه بیمه شخص ثالث، راننده وسیله نقلیه (بیمه‌گزار) شخص اول، شرکت بیمه (بیمه‌گر) شخص دوم یا ثانی و افراد زیان‌دیده در حوادث رانندگی، (شخص ثالث) در نظر گرفته می‌شوند. مسئله خسارت زیان بدنی وارد آمده به راننده مقصر برای بسیاری مسئله نگران‌کننده‌ای است. به‌تازگی بیمه حوادث راننده زیرمجموعه اجباری بیمه شخص ثالث است و حق بیمه مربوط به بیمه حوادث در حق بیمه شخص ثالث منظور می‌شود. در این حالت در صورت فوت راننده ۲۳۱ میلیون تومان از جانب شرکت بیمه و درصورتی‌که در ماه حرام اتفاق بیفتد، باقی آن از صندوق خسارات بدنی پرداخته می‌شود. همچنین دیه مربوط به نقص عضو و خدمات پزشکی نیز به رانند مقصر پرداخت می شود.

خسارات جانی ثالث معادل مبلغ ۳۰۸٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه حرام)

خسارات جانی راننده مقصر حادثه معادل مبلغ ۲۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه عادی).

 

میزان سال‌های عدم خسارت

شرکت‌های بیمه‌گر در محاسبه بیمه شخص ثالث برای خودروهایی که دچار حوادث و سوانح رانندگی نشوند و از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکنند، تخفیفی را اعمال می‌کند. اعمال این تخفیف در محاسبه بیمه شخص ثالث به‌صورت زیر است.

"درصد تخفیف از مبلغ حق بیمه کسر می‌گردد"


سنوات عدم خسارت

 

درازای هر بار استفاده از بیمه ، بر اساس دفعات خسارت

 تا پایان سال ۹۶ درصورتی‌که حتی یک‌بار از کوپن‌های بیمه‌نامه استفاده می‌شد تمامی سال‌های تخفیف عدم خسارت از بین رفته و بیمه‌نامه فاقد تخفیف عدم خسارت می‌شد. ولی سازمان بیمه مرکزی از سال ۹۷ تصمیم به تغییر سیاست خود گرفته و درازای هر بار استفاده از بیمه، بر اساس دفعات خسارت درصدی از سال‌های تخفیف عدم خسارت کاسته و مابقی را برای بیمه‌گزار حفظ می‌کند.

 فرمول محاسبه سال‌های باقی‌مانده تخفیف پس از حادثه به‌صورت زیر است.

"سال‌های تخفیف عدم خسارت جدید = سال‌های تخفیف عدم خسارت اولیه که روی بیمه نامه درج شده (درصد جریمه خسارت/۵)+۱"

 

درصد جریمه خسارت بر اساس خسارات مالی و جانی و دفعات حوادث بر اساس نظر کارشناس راهنمایی و رانندگی محاسبه می‌گردد.

"برای به دست آوردن سال تخفیف بیمه شخص ثالث باید عدد سال تخفیف عدم خسارت را با مدت آخرین بیمه‌نامه جمع کرد"

 

جریمه دیرکرد

 بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری می‌باشدو درصورتی‌که فاصله‌ای بین تمدید بیمه‌نامه بیافتد بیمه‌گزار به ازای هرروز دیرکرد طبق جدول زیر موظف به پرداخت جریمه است.

"جریمه دیر کرد هر روز برابر است با حق‌بیمه کامل بدون تخفیف یک سال آن خودرو تقسیم بر۳۶۵"

 

علاوه بر این موضوع بابت هرروز دیرکرد، باید هزینه‌ای پرداخت شود که در جدول زیر آمده است. توجه داشته باشید که جریمه دیرکرد فقط تا مدت ۱سال  به‌ حق‌بیمه اضافه می‌شود و تأخیر ۱ سال به بالا ثابت است.

برای خودروهای تیپ پراید و پیکان      ۲۴۷۰تومان روزانه

برای خودروهای تیپ پژو و سمند     ۲۹۰۰تومان روزانه

برای خودروهای بارکش تا ۱ تن     ۲۵۵۰تومان روزانه

برای خودروهای بارکش تا ۳ تن     ۳۷۵۰ تومان روزانه

***

میزان جریمه دیرکرد، تأثیری بر روی تخفیفات خودرو ندارد و تخفیفات عدم‌خسارت به قوت خود باقی هست. این جریمه به‌حساب صندوق تأمین خسارت‌های بدنی واریز می‌شود؛ بنابراین هیچ ربطی به نماینده ندارد به همین علت، جریمه دیرکرد بخشیده نمی‌شود و اگر نماینده‌ای این کار را انجام دهد، تخلف محسوب می‌شود. مبلغ جریمه دیرکرد، به‌ حق‌بیمه ثالث خودرو اضافه می‌شود، در صورت ثبت تاریخ انقضای بیمه شخص ثالثتان در سایت "بیمه بازار” مبلغ جریمه دیرکرد به‌صورت خودکار محاسبه می‌شود و امکان پرداخت و خرید بیمه شخص ثالث وجود دارد.


 در چه صورتی جریمه دیرکرد، بخشیده می‌شود؟

فقط در ۱ صورت جریمه دیرکرد بخشیده می‌شود، آن‌هم زمانی که خودرو در پارکینگ راهنمایی و رانندگی توقیف باشد که با بردن نامه رفع توقیف به شرکت بیمه از پرداخت جریمه دیرکرد، معاف می‌شود.

اگر خودرو به سرقت رفته باشد با گرفتن گواهی از کلانتری با موضوع سرقت با مشخصات خودروی شما و تاریخ به سرقت رفتن، به شرکت بیمه خود مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۹
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">