امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

معرفی ۹ شغل جالب آزمونگری محصولات دردنیا

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰ ق.ظ

Consumer-Taste-Tester

در بسیاری از شغل‌ها، فرد باید کارهایی سخت و گاهی ناخوشایند را انجام دهد تا بتواند مبلغی را به‌عنوان دستمزد دریافت کند. ولی همیشه هم این‌طور نیست و بعضی از شغل‌ها بسیار لذت‌بخش و جالب هستند. شغل آزمونگران محصول نیز یکی از همین شغل‌هاست و در آن فرد در ازای استفاده کردن از محصولاتی دستمزد می‌گیرد. آزمونگران محصول معمولا توسط شرکت‌های بازاریابی برای شرکت‌هایی استخدام می‌شوند که محصولات جدیدی را تولید کرده‌اند. آزمونگران این محصولات جدید را پیش از ورود به بازار ارزیابی می‌کنند و در مورد آنها نظر می‌دهند. بهترین مزیت آزمونگر محصولات ، امتحان کردن محصولات جدید پیش از هر کس دیگری و نگه داشتن این محصولات پس از پایان ارزیابی و ارائه‌ی نظر درمورد آنهاست. در اینجا قصد داریم ۹ مورد از شغل‌های جالب آزمونگران محصول را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

بیشتر شرکت‌ها دستمزدی به آزمونگران محصول پرداخت نمی‌کنند و صرفا محصول آزمایش‌شده را به‌جای دستمزد به آنها می‌دهند، ولی بعضی از شرکت‌های بازاریابی علاوه‌بر محصول آزمایش‌شده، مبلغی را نیز به‌عنوان دستمزد به آزمونگران می‌دهند. بسته به نوع محصول، می‌توان آزمایش محصول را در خانه انجام داد. گاهی نیز شرکت بازاریابی از آزمونگر می‌خواهد که به محلی برود و در پنل بازاریابی شرکت کند. بیشتر وب‌سایت‌های بازاریابی و پنل‌های مصرف‌کننده، آزمونگر را متناسب با جمعیتی که محصول به آنها فروخته خواهد شد، انتخاب می‌کنند، بنابراین آزمونگر معمولا محصولاتی را امتحان خواهد کرد که برای او مناسب و جذاب است. اگر فرد، پدر یا مادر باشد می‌تواند به بررسی محصولات مربوط به کودکان و اسباب‌بازی بپردازد. اگر به آرایش کردن علاقه داشته باشد، ممکن است محصولات آرایشی رایگانی را برای امتحان کردن دریافت کند. آزمونگر پس از امتحان کردن محصولات باید فرم نظرسنجی را پر کند، با گروه بازاریابی صحبت کند یا اگر در رسانه‌های اجتماعی چهره‌ای شناخته‌شده است، بررسی‌های خود در مورد محصولات را به‌صورت آنلاین منتشر کند.

Video-Game-Tester

۹. آزمونگر بازی‌های ویدئویی

آزمونگران بازی‌های ویدئویی می‌توانند در محل و دفتر توسعه‌دهنده و یا در خانه و با استفاده از سیستم خودشان، بازی‌ها را امتحان کنند. بعضی از شرکت‌ها آزمونگران را استخدام می‌کنند و به آنها حقوق پرداخت می‌کنند، ولی بعضی دیگر صرفا به طرفداران خود فرصتی می‌دهند که بازی‌های جدید آنها را امتحان کنند. برای نمونه، شرکت مایکروسافت به‌طورمنظم از عموم مردم می‌خواهد که برای بررسی محصولات این شرکت در دفاتر آن در ایالت واشنگتن ثبت‌نام کنند. فردی که برای یکی از این بررسی‌ها انتخاب می‌شود، به پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد، چند بازی جدید را انجام می‌دهد و به‌جای دستمزد، نرم‌افزار آن بازی را دریافت می‌کند.

مهم‌ترین شرط پذیرفته‌شدن این است که فرد باید طرفدار بازی‌های ویدئویی باشد و بداند که این بازی‌ها چگونه کار می‌کنند. آزمونگران باید افرادی وظیفه‌شناس و تیزبین باشند و بتوانند برای بررسی جزئیاتی خاص، یک بازی ویدئویی را بارها و بارها انجام دهند. در شرکت مایکروسافت (و احتمالا سایر شرکت‌های‌ بزرگ تولیدکننده‌ی بازی‌های ویدئویی) حتی کودکان زیر ۱۲ سال نیز می‌توانند برای امتحان کردن محصولات جدید ثبت‌نام کنند.

۸. آزمونگر محصولات آرایشی

برای افرادی که معمولا در راهروهای پاساژها و مراکز خرید در جست‌وجوی لوازم آرایشی پرسه می‌زنند، امتحان کردن محصولات آرایشی جدید می‌تواند شغلی رویایی باشد. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی به‌دنبال مصرف‌کنندگانی هستند که محصولات جدید آنها را امتحان کنند. با بررسی وب‌سایت این شرکت‌ها می‌توان از این مسئله آگاه شد و در بررسی‌های آنها شرکت کرد؛ به‌ویژه اگر فرد در نزدیکی دفتر مرکزی یکی از این شرکت‌ها زندگی می‌کند.

بعضی از مجلات مد و زیبایی نیز رقابت‌هایی را برای خوانندگان خود برگزار می‌کنند. با جست‌وجو در مجله‌ی موردعلاقه‌ی خود و پر کردن فرم نظرسنجی، ممکن است که یک جعبه لوازم آرایشی برای شما ارسال شود. سپس باید لوازم آرایشی ارسال‌شده را استفاده کنید و نظر خود را درمورد آنها بگویید. شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی می‌خواهند بدانند شما چه تجربه‌ای از استفاده‌ی محصولات آنها دارید، آیا این محصولات ارزش بهایی که برای آنها پرداخت می‌شود دارند، روی چهره‌ی شما چه جلوه‌ای دارند، آیا ماندگاری خوبی دارند، استفاده از آنها آسان است یا رنگ‌های آنها مناسب است؟ شما می‌توانید این محصولات جدید را روی خودتان امتحان کنید و همچنین در تغییرات و اصلاحات نهایی محصولات آرایشی تولیدشده برای مصرف‌کنندگان در همه جا نقشی داشته باشید.

۷. آزمونگر محصولات نایک

شرکت نایک به ورزشکاران سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا فرصتی می‌دهد تا کفش‌های این شرکت را امتحان کنند. برای این منظور، آزمونگران باید در محل شرکت و با یک روز پوشیدن کفش آن را امتحان کنند یا کفش را به خانه ببرند و به مدت چند هفته یا حتی چند ماه از آن استفاده کنند. افرادی که مایل به شرکت در این برنامه هستند باید فرم درخواست آنلاینی را پر کنند و دسته‌ی را که می‌خواهند در آن شرکت کنند، انتخاب کنند. سپس ازطرف شرکت نایک با آنها تماس می‌گیرند و به آنها اطلاع می‌دهند که آیا برای برنامه انتخاب شده‌اند یا خیر.

شرکت نایک درمورد برنامه‌های آزمایش محصولات خود بسیار جدی است، زیرا کفش‌های ورزشی که در این برنامه امتحان می‌شود هنوز وارد بازار نشده است و حوزه‌ی تولید و عرضه‌ی کفش‌های ورزشی، حوزه‌ای بسیار رقابتی است. اگر آزمونگران گزارش و بررسی دقیق و به‌موقعی ارائه ندهند یا با ارسال تصاویر محصول به‌صورت آنلاین، یا پوشیدن کفش در یک مسابقه‌ی عمومی بدون اجازه، محرمانه‌بودن این بررسی را زیر پا بگذارند، شرکت نایک می‌تواند آنها را از برنامه‌ی خود حذف کند. آزمونگران باید بلافاصله پس از آزمایش، کفش را به آنها بازگردانند تا طراحان شرکت نایک بتوانند کفش را ازنظر آسیب، ساییدگی و پارگی بررسی کنند.

Consumer-Taste-Tester

۶. آزمونگر مزه‌ی محصولات غذایی

آزمونگران مزه‌ی محصولات غذایی در گروه‌هایی می‌نشینند و موادغذایی، نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌های مختلف را مزه می‌کنند. بعضی از شرکت‌های تولیدی برای ایجاد گروه‌های آزمایش محصولات خود از شرکت‌های بازاریابی استفاده می‌کنند و بعضی دیگر نیز برنامه‌های آزمایش طعم و مزه‌ی محصولات خود را اجرا می‌کنند و در صورت نیاز به پایگاه داده‌ی مصرف‌کننده‌ی خود رجوع می‌کنند. آزمونگران مزه‌ی محصولات غذایی می‌توانند نظرات خود را در محل شرکت یا در خانه ارائه دهند. برای نمونه، شرکت موادغذایی McCormick، پایگاه داده‌ای از مصرف‌کنندگانی را که در برنامه‌ی آزمایش مزه‌ی موادغذایی آنها ثبت‌نام کرده‌اند، نگهداری می‌کند. بنابراین در این شرکت به‌خوبی می‌دانند که وقتی می‌خواهند موادغذایی تولیدشده را برای جمعیت خاصی امتحان کنند، باید با چه کسانی تماس بگیرند. آنها به شرکت‌کنندگان در این بررسی‌ها دستمزد پرداخت می‌کنند.

آزمونگران مزه‌ی محصولات غذایی به شرکت‌ها کمک می‌کنند که محصولات خود را اصلاح کنند. در این بررسی‌ها آزمونگر نمونه‌ای را امتحان می‌کند و سپس به چند پرسش ساده درمورد تجربه‌ای که داشته است پاسخ می‌دهد. از او درمورد شوری، شیرینی، تندی، طعم ملایم یا جذابیت ظاهری و بسیاری از موارد دیگر پرسیده می‌شود. البته اگر فرد به بعضی از مواد غذایی مانند آجیل، سویا، گلوتن، تخم‌مرغ یا موادغذایی معمول دیگری آلرژی داشته باشد، شغل آزمونگر مزه‌ی محصولات غذایی، شغل مناسبی برای او نخواهد بود.

۵. فعالیت در شرکت NCP

شرکت National Consumer Panel (NCP) یک سرمایه‌گذاری مشترک برای شناخت مصرف‌کننده است. یکی از شرکت‌های فعال در این سرمایه‌گذاری، شرکت نیلسن (Nielsen) است که درزمینه‌ی نظرسنجی‌های تلویزیونی فعالیت می‌کند. شرکت NCP اطلاعاتی را درمورد رفتار مصرف‌کننده دراختیار شرکت‌ها قرارمی‌دهد، شرکت‌ها نیز می‌توانند براساس این اطلاعات درمورد محصولات، قیمت‌ها و موجودی کالاهای خود تصمیم‌های بازاریابی می‌گیرد. به افرادی که به‌عنوان یکی از اعضای پنل   NCP انتخاب می‌شوند، وجه نقد یا محصولی داده نمی‌شود، ولی می‌توانند امتیازهایی به‌دست‌ بیاورند و بعدا این امتیازها را در معاملات یا کارت‌های نقدی (cash card)، کارت‌هایی که به حساب بانکی متصل هستند و با استفاده از آنها تنها می‌توان از موجودی حساب بانکی استفاده کرد، مانند کارت‌های بانکی که در ایران ارائه می‌شود خود به پول نقد تبدیل کنند.

اعضای شرکت NCP یک اسکنر دستی دریافت می‌کنند یا از یک برنامه‌ی تلفن همراه استفاده می‌کنند. سپس هر زمان که به خرید می‌روند، باید از این برنامه یا اسکنر استفاده کنند. آنها باید بارکد هر چیزی را که می‌خرند اسکن کنند و محل خرید، تعداد اقلام خریداری‌شده و سایر اطلاعات مربوط را ثبت کنند. اعضای پنل NCP علاوه‌بر به‌دست آوردن امتیازهای هدیه، به‌طور خودکار در قرعه‌کشی‌ها و تخفیف‌های ماهیانه‌ی بعضی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی شرکت داده می‌شوند.

۴. آزمونگر محصولات مرتبط با کودکان

بخشی از وظایف پدران و مادران، یافتن محصولات مناسب برای فرزندان مشکل‌پسند آنهاست. متاسفانه بسیاری از والدین توانایی مالی امتحان کردن و خریدن تمام نمونه‌ها و انواع مختلف محصولات مرتبط با کودکان را ندارند. ولی اگر در وب‌سایت‌های بی‌شمار آزمایش محصولات که برای مادران وبلاگ‌نویس و والدین طراحی شده است ثبت‌نام کنند، تقریبا هر روز نمونه‌های رایگانی ازطریق پست برای آنها ارسال می‌شود.

یکی از فرصت‌های فعالیت به‌عنوان آزمونگر محصولات مرتبط با کودکان، در شرکت کانادایی PTPA (Parent Tested Parent) Approved، آزمایش و تاییدشده توسط والدین ایجاد شده است. شرکت PTPA به آزمایش و بررسی محصولات کودکان می‌پردازد و محصولاتی که بالاترین امتیازها را به‌دست بیاورند، مهر تایید این شرکت را دریافت می‌کنند. افرادی که در آمریکای شمالی زندگی می‌کنند می‌توانند در وب‌سایت این شرکت ثبت‌نام کنند و به‌عنوان آزمونگر محصول به فعالیت بپردازند و درازای آن محصولات رایگانی را دریافت کنند و به رقابت‌ها و محصولات تبلیغاتی رایگان نیز دسترسی داشته باشند.

منبع:[ PTPA]

وقتی آزمونگر محصولی را دریافت کرد، باید آن محصولات را برای شرکت PTPA بررسی و ارزیابی کند. شرکت PTPA نیز این اطلاعات را به تولیدکننده ارائه می‌دهد تا دراختیار گروه‌های بازاریابی خود قرار دهد. در وب‌سایت شرکت PTPA فهرست محصولات بررسی‌شده دراختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. مصرف‌کنندگان نیز با استفاده از این فهرست متوجه می‌شوند که کدام محصولات، بالاترین رتبه‌ها را به‌دست‌ آورده‌اند.

car

۳. راننده‌ی آزمایش خودروهای لوکس

شغل تمام‌وقت دیگری که درازای آن حقوق پرداخت می‌شود، شغل راننده‌ی آزمایش خودروهای لوکس است. در این شغل آزمونگر باید خودروی موردنظر را به مسیری خصوصی ببرد و با آن رانندگی کند. رانندگان آزمایش خودرو توسط شرکت‌هایی مانند BMW، پورشه و فِراری استخدام می‌شوند. اگر فرد پول کافی برای خرید خودرویی لوکس و باکیفیت ندارد، ازطریق این شغل می‌تواند دست‌کم برای مدتی سوار این خودروهای لوکس شود!

رانندگان آزمایش خودرو باید دانش فنی بالایی در زمینه‌ی مکانیک و مهندسی خودرو داشته باشند، زیرا بخشی از وظایف آنها شامل ارائه‌ی گزارشی از عملکرد تمام قسمت‌های خودرو است و بسیاری از خودروهایی که آزمایش می‌کنند، نمونه‌های اولیه‌ای هستند که هنوز وارد بازار نشده‌اند. در آزمایش‌های رانندگی، شتاب، ترمز، عملکرد خودرو در سرعت بالا، عملکرد خودرو در جاده، راحتی، دید و رانندگی بررسی می‌شود و این بررسی‌ها با هماهنگی و کمک مهندسان مکانیک انجام می‌شود. تولیدکنندگان خودرو این شغل‌ها را ارائه می‌کنند.

Bed-Tester

۲. آزمونگر تختخواب

این یکی شغلی است که در آن به‌معنای واقعی کلمه برای خوابیدن حقوق می‌گیرید! بعضی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی تختخواب‌های لوکس، بررسی‌هایی را انجام می‌دهند و در این بررسی‌ها بازخوردهای آزمونگران درمورد کیفیت محصولات خود را دریافت می‌کنند. برای‌نمونه شرکتی در انگلستان دانشجویی با مشکلات مالی را استخدام کرد تا به‌مدت یک ماه روی تختخواب‌های این شرکت بخوابد و درمورد تجربه‌ی خود گزارش‌هایی را بنویسد.

او ۸ ساعت در روز را تحت شرایط مختلف در تختخواب سپری می‌کرد و در این مدت باید تغییراتی در میزان نور و دما را تجربه می‌کرد. او همچنین مقادیر مختلفی الکل و کافئین می‌نوشید تا شرایط مختلف خواب را تجربه کند. می‌پرسید چگونه توانست چنین شغلی را به‌دست بیاورد؟ در این مورد خاص، شرکت تولیدکننده‌ی تختخواب‌ها از متقاضیان این شغل دعوت کرد و او نیز به این دعوت پاسخ داد و مهارت‌های نوشتاری او موجب شد که درمیان صدها متقاضی دیگری که می‌خواستند درازای خوابیدن، پول نقد دریافت کنند، انتخاب شود.

۱. آزمونگر سرسره‌های آبی

در اینجا بهترین مورد را در پایان بیان می‌کنیم؛ یعنی شغلی که در آن باید سرسره‌های آبی را امتحان کنید. آزمونگر سرسره‌های آبی باید به تفریحگاه‌هایی برود و امکانات و وسایل جدید آبی آنها را امتحان کند تا اطمینان پیدا کند که این بازی‌ها و سرسره‌ها بی‌خطر هستند و درست کار می‌کنند و مهم‌تر از همه، سرگرم‌کننده و لذت‌بخش هستند. آزمونگر باید مواردی مانند بلندی، جریان آب، سرعت و فرود را امتحان کند تا اطمینان پیدا کند که همه‌ی این موارد از کیفیتی که شایسته‌ی شهرت و اعتبار آن تفریحگاه است، برخوردارند.

در این شغل آزمونگر باید زمانی که شرکت تفریحگاه‌های جدیدی را افتتاح می‌کند، به نقاط مختلف سفر کند. البته این هم از مزیت‌های دیگر این شغل است. یکی از آزمونگران سرسره‌های آبی می‌گوید که بدترین بخش شغل او امتحان کردن سرسره‌ها در هوای سرد است. این مسئله ممکن است که جنبه‌ای منفی باشد، ولی خیلی هم بد نیست، زیرا آزمونگر محصولی را امتحان می‌کند که در همه جا موجب سرگرمی و هیجان خانواده‌ها در تعطیلات می‌شود.

کلام آخر

بدون شک این شغل‌ها بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده به‌نظرمی‌رسند. ولی درنظر داشته باشید که برای به‌دست آوردن اغلب آنها فرد نمی‌تواند صرفا وارد شرکت شود و برای استخدام در آن شغل درخواست کند. برای به‌دست آوردن بسیاری از این شغل‌ها فرد باید تلاش کند و به‌تدریج پیشرفت کند تا بتواند شغل جالب موردنظر خود را به‌دست‌ بیاورد. در این شغل‌ها فرد باید دقت بسیار بالایی درمورد جزئیات داشته باشد و به‌خوبی بتواند یادداشت‌برداری کند. ولی به‌نظر من ارزشش را دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۵
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">