امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

۱۰٫۷۶ درصد کل دانشجوهای کشور، حسابداری می‌خوانند

سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۵۷ ب.ظ


دانشجو

ساسان مهرانی حسابرس ارشد و استاد دانشگاه تهران

 در رشته علوم انسانی، سه رشته طرفدار زیادی دارد؛ حسابداری، حقوق و روانشناسی. حسابداری بازار کار گرم و بسیار وسیعی دارد. فرد می‌تواند در یک شرکت به عنوان حسابدار و مسئول مالی مشغول شود، خودش می‌تواند موسسه حسابرسی تاسیس کند و حتی در بورس به عنوان کارگزار یا کارشناس بورس مشغول به فعالیت شود.

 

خودم مدتی است که به دنبال یک دانشجوی سال سوم حسابداری هستم که در شرکتم استخدام کنم، اما اغلب دانشجویان به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و نمی‌خواهند خود را درگیر کار کنند.  بر اساس تجربه‌ای که دارم، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری بیکار نمی‌مانند. البته رشته حقوق هم رشته خوبی است. منتها ویژگی‌های خودش را دارد. وکلایی هستند که درآمد صدها میلیونی دارند و از سوی دیگر، افرادی هستند که به سختی درآمدشان به دو میلیون تومان در ماه می‌رسد. اگر کسی بتواند خودش را در بازار نشان دهد و با طرح و ادبیاتی تازه، به پرونده‌های قضایی مردم رسیدگی کند، می‌تواند جای مخصوص خود را در بازار بیابد.  به هر حال، چه فرد پزشکی خوانده باشد چه روانشناسی، چه حسابداری، باید علاقه‌مندی خود به یادگیری و استفاده از توانایی‌هایش را خوب نشان بدهد.

باید حواسمان به نیازهای بازار نیز باشد. باید بدانیم در آینده، بازار کار و اشتغال به کدام سمت می‌رود و به چه رشته‌هایی، نیاز بیشتری دارد. برای اینکه فضای آتی را ترسیم کنم، مثالی می زنم. در دانشگاهی دولتی طی ماه گذشته، برای دوره دکتری رشته زبان و ادبیات باستان، شش نفر دانشجو می‌خواستند اما در کمال تعجب، فقط یک نفر برای مصاحبه حضور پیدا کرد. می‌خواهم بگویم برخی رشته‌ها در سال‌های آتی، یا از بین خواهند رفت و یا دیگر حضور پررنگی در جامعه نخواهند داشت. بر همین اساس، وزارت علوم درحال بررسی این موضوع است که برخی رشته‌ها از حوزه فعالیت دانشگاهی کنار رفته و یا به یکی، دو دانشکده خاص، محدود شوند. مثال دیگری که می‌خواهم بزنم باز از رشته حسابداری است.

بر اساس پژوهشی که من و تعداد دیگری از دوستان در آن حضور داشتند، مشخص شد در دانشگاه‌های وزارت علوم و نه دانشگاه‌های وزارت بهداشت، ۱۰٫۷۶ درصد کل دانشجوهای کشور، حسابداری می‌خوانند. این مسئله به‌خاطر همان مسئله‌ای است که در ابتدا تاکید کردم و که در میان فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری، بیکاری بسیار کم است و فرد به محض اراده کردن برای یافتن شغل دلخواه خود در این رشته، مشغول به کار می‌شود.

منبع: هفته نامه آتیه نو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۸
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">