امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

امیراستادهاشمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن درروزگار آشفته امروز ،ارزشی است ماندگار...

ماده ۱۶۹چیست؟

يكشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵، ۰۴:۰۹ ب.ظ
احتمالا شما هم بارها عبارت‎هایی مانند ماده ۱۶۹، ماده ۱۶۹مکرر یا گزارشات موضوع ماده ۱۶۹مکرر را شنیده اید و به دلیل عدم شناخت کافی از آن متعجب یا دچار سردرگمی شده‎اید...

اگر توضیحات بالا در مورد شما درست است پیشنهاد می‎کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید هر چند برای سایر افراد نیز دارای نکات مفید و کاربردی می باشد. مطمئنیم که پس از مطالعه این مقاله، از شنیدن عبارات فوق نه تنها سردرگم نمی شوید بلکه می‎توانید در این خصوص به سایر افزاد نیز آموزش دهید.

و اما آغاز مطب:

یکی از مهمترین قوانین وضع شده در کشور ما قانون مالیات های مستقیم می باشد که اجرای آن به عهده سازمان امور مالیاتی است. جهت اجرای بهتر و دقیق تر و یکسان قانون مالیات‎ها، سازمان امور مالیاتی در خصوص برخی قوانین می تواند به اختیار خود روشی را تعیین و به مودیان مالیاتی ابلاغ نماید. این روش ها و ابلاغیه ها لازم الاجرا بوده و عدم اجرای آن ها باعث تعلق جریمه و عدم برخورداری از معافیت ها و مشوق های مالیاتی می شود.

 

یکی از این موارد ماده ۱۶۹قانون مالیات ها می باشد که در آن وظایف مودیان در خصوص صدور صورتحساب و همچنین جریمه عدم انجام این وظایف ذکر شده است. این ماده یکی از طولانی ترین مواد قانون مالیات ها و شامل 6 تبصره می باشد.

در ادامه ماده ۱۶۹قانون مالیات ها نیز وظایفی به عهده سازمان امور مالیاتی و ارگان های دیگر از جمله وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و ... تعیین شده است. این ماده به عنوان ماده ۱۶۹مکرر نامیده می شود و شامل 7 تبصره می باشد. دلیل نامگذاری این ماده، اضافه شدن مفاد آن به ماده ۱۶۹اصلی بر اساس مصوبه جدیدتر  با شماره ماده یکسان و تکراری می باشد.

 

ارتباط ماده ۱۶۹و ۱۶۹مکرر با گزارشات خرید و فروش فصلی:

سازمان امور مالیاتی در اجرای ماده ۱۶۹و ۱۶۹مکرر، روشی را تدارک دیده است که بر اساس آن مودیان مالیاتی، اطلاعات مربوط به خرید و فروش و معاملات خود را ارسال می کنند. این نوع گزارشات که حاوی اطلاعات مربوط به خریداران، فروشندگان و فهرست معاملات می باشد و در مهلت خاصی ارسال می گردد در اصطلاح گزارشات فصلی، گزارشات فصلی خرید و فروش، گزارش خرید و فروش فصلی و یا گزارشات موضوع ماده ۱۶۹نامیده می شود.

 

بنابراین منظور گوینده از گزارشات موضوع ماده ۱۶۹یا موضوع ماده ۱۶۹مکرر و مواردی از این قبیل، همان گزارشات فصلی خرید و فروش می باشد.

 

در صورت تمایل می توانید متن کامل ماده 169 و 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم را از لینک زیر دریافت کنید:

ماده 169 مالیات های مستقیم
حجم: 417 کیلوبایت



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۹
امیراستادهاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">